Hare Majesteit Koningin Máxima heeft donderdagmiddag 2 juli een werkbezoek gebracht aan een locatie van GGZ Noord-Holland-Noord Schagen.
Het bezoek stond in het teken van enkele specialisaties van GGZ NHN, namelijk het behandelen van mensen in hun eigen omgeving (ambulantisering), de inzet op herstel en eigen regie en het verlenen van digitale zorg en preventie. Tijdens gesprekken werd onder andere ingegaan op de mede door GGZ NHN ontwikkelde Integrale Gezinsteams Jeugd en de Herstelondersteunende Intake.
In gesprek over herstel
Koningin Máxima sprak tijdens drie gesprekken met betrokken behandelaars, ervaringsdeskundigen en bestuurders over deze vormen van zorg waarbij GGZ NHN de behandeling afstemt op de wensen en mogelijkheden van de cliënten. Bij voorkeur helpt GGZ NHN mensen in hun eigen omgeving, maar ook online hulp wordt ingezet om cliënten zelf te laten bepalen wanneer en waar zij willen werken aan hun gezondheid. Tijdens het bezoek werden de zogenoemde Herstelondersteunende Intake en de Herstelwerkplaatsen toegelicht, waarbij de inzet van ervaringsdeskundigen een grote rol speelt. Cliënten kunnen hier cursussen volgen, ervaringen over het omgaan met psychiatrische klachten delen en leren hoe ze actief kunnen werken aan hun doelen. Dick van der Vlugt, ervaringsdeskundige ging in gesprek met Koningin Máxima: “Ik ben onder de indruk van de Koningin. Ze weet waar ze het over heeft en is betrokken. Ze stelde gerichte vragen over wat herstel nou is, wat het verschil is tussen een gewone intake en een herstelondersteunende intake en hoe iemand met bijvoorbeeld een depressie hulp moet zoeken… Het was echt heel bijzonder!”.
Inzet gezinsteams
Daarnaast werd tijdens het werkbezoek van Koningin Máxima ingegaan op de inzet van gezinsteams. Bij deze aanpak staan niet de verschillende betrokken hulporganisaties, maar de gezinnen zelf centraal. Rondom elk gezin met een meervoudig complexe hulpvraag wordt een integraal, multidisciplinair specialistisch team gevormd. Zoals bij elke behandeling werkt GGZ NHN ook hier nauw samen met het netwerk van cliënten, zoals familie, buren, school, sport en gemeente. Een intensieve behandeling als deze moet opname voorkomen en het risico op het overbrengen van gezinsproblematiek van generatie op generatie verminderen.
GGZ NHN biedt behandeling en begeleiding aan mensen van alle leeftijden met psychische problematiek. Eerder had Koningin Máxima in april een videogesprek met een medewerker en cliënten van het GGZ NHN Digiteam. Het werkbezoek in Schagen vond plaats met inachtneming van de algemeen geldende richtlijnen.
U kunt uw vraag makkelijk per mail aan ons stellen. Vul het formulier in en uw vraag wordt zo snel als mogelijk beantwoord.
Bent u in behandeling bij GGZ NHN, neemt u dan contact op met uw behandelteam.
Bent u in behandeling bij een ggz-team? Neem dan contact op via het secretariaat van het team.
Het algemene klantcontactcentrum van GGZ Noord-Holland-Noord is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer
Wilt u dat wij u terugbellen? Gebruik hiervoor onderstaand formulier!
Alleen verwijzers (huisartsen, medisch specialisten en BIG-geregistreerde psychologen) kunnen kinderen en jeugd, volwassenen en ouderen, aanmelden bij GGZ NHN via: