We introduceerden op 1 juni 2022 een nieuwe naam en spreken sindsdien binnen de organisatie van Herstel in beeld.
GGZ Noord-Holland-Noord (GGZ NHN) neemt afscheid van de term ROM. De organisatie introduceerde op 1 juni 2022 een nieuwe naam en spreekt sindsdien van Herstel in beeld. “We gebruiken de vragenlijsten om het herstel van de cliënt in beeld te brengen,” zegt Annet Nugter, hoofd onderzoek en monitoring. “Dáár ligt de focus en dat willen we op elke manier uitdragen”.
Bij aanmelding voor de behandeling ontvangt de cliënt vragenlijsten. "Met het invullen van deze vragenlijsten zet de cliënt een eerste stap in het nemen van de regie. De kracht van de vragenlijsten is dat de cliënt een methodiek in handen heeft die inzicht geeft in hoe het met hem of haar gaat”, licht Nugter toe. “Daarmee heeft de cliënt de regie en is het beter mogelijk om samen te beslissen.”
GGZ NHN zet vragenlijsten in die niet alleen gaan over klachten of symptomen, maar ook over maatschappelijk en persoonlijk herstel, en daarop aansluitende persoonlijke doelen. Dit past bij de trend om samen met de cliënt te beslissen over de behandeling. Cliënten geven aan het invullen van vragenlijsten soms als lastig of confronterend te ervaren, maar anderen zijn positief over het effect. “Ik vond het erg handig om deze lijsten in te vullen. Het liet me nadenken over dingen en klachten waar ik eerder nog niet over had gedacht”, licht een cliënt toe.
Het bespreken van de uitkomsten op de vragenlijsten is dan ook van groot belang. Het gesprek geeft cliënt en behandelaar meer inzicht in hoe de voortgang op verschillende gebieden tot stand is gekomen. Deze inzichten helpen hen bij het nemen van beslissingen over het vervolg. Als de vragenlijsten goed worden gebruikt, verbeteren ook de behandelresultaten, vooral bij cliënten bij wie behandelingen niet zo goed aanslaan. Ook worden de behandelingen doelmatiger.
ROM is de afgelopen jaren in diskrediet geraakt, ook omdat er veelal werd gestuurd op gebruik voor benchmarken door de zorgverzekeraars. Binnen organisaties werd er vaak gestuurd op percentages volledige begin- en eindmetingen. Hierdoor raakte het doel van ROM op de achtergrond. GGZ NHN wil met de naamsverandering markeren dat er een andere weg wordt ingeslagen.
“Net als bij de herstelondersteunende intake en de herstelondersteunende behandeling gaat het bij deze vragenlijsten ook over het herstel van de cliënt”, concludeert Nugter. “Dat willen we vanaf het begin van de behandeling uitdragen”.
U kunt uw vraag makkelijk per mail aan ons stellen. Vul het formulier in en uw vraag wordt zo snel als mogelijk beantwoord.
Bent u in behandeling bij GGZ NHN, neemt u dan contact op met uw behandelteam.
Bent u in behandeling bij een ggz-team? Neem dan contact op via het secretariaat van het team.
Het algemene klantcontactcentrum van GGZ Noord-Holland-Noord is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer
Wilt u dat wij u terugbellen? Gebruik hiervoor onderstaand formulier!
Alleen verwijzers (huisartsen, medisch specialisten, BIG-geregistreerde psychologen en gemeenten) kunnen kinderen en jeugd, volwassenen en ouderen, aanmelden bij GGZ NHN via: