Na een periode van onrust en angst ontstond er werkelijk paniek toen onze zoon ineens in een ernstige manische fase (dit begrepen we uiteraard later pas) terecht kwam. Wanhopig belden we de huisarts die direct contact opnam met de GGZ. Daar konden wij de volgende dag komen. Wij werden heel goed opgevangen, er werd goed geluisterd. Na overleg en uitleg over de mogelijke gevolgen van een opname ging onze zoon mee naar huis met de geruststelling dat we altijd, dag en nacht konden bellen en er twee maal per dag iemand van de ggz zou langskomen. De tijdstippen werden ’s morgens 11 uur en ’s middags 5 uur. We leefden naar die bezoeken toe, durfden niets te ondernemen in die tijd, er komt zoveel op je af, je begrijpt er niets van.
Van de hulpverlener ontvingen we twee maal per dag veel steun in de vorm van uitleg over de ziekte, hoe er mee om te gaan, bijvoorbeeld niet te bezorgd, laat hem zoveel mogelijk zijn gang gaan. Mijn zoon wilde bijvoorbeeld naar zijn eigen huis, wij praatten op hem in dat niet te doen. De hulpverlener vroeg aan hem wat hij wilde en onze zoon ging naar zijn eigen huis. Hij is daar maar een paar keer geweest, daarna gebeurde het niet meer. Hij werd ook steeds gebeld door 'vrienden' wat ons inziens niet zo was en we hadden regelmatig strijd hierover.
Ook hierbij kregen wij hulp. We durfden niet meer uit huis te gaan. De hulpverlener stimuleerde ons om tijd voor ons zelf te nemen. We maakten duidelijke afspraken met onze zoon over de tijdsduur. De aandacht voor ons in die periode heeft er zeker toe bijgedragen dat wij het aankonden. We kregen persoonlijke aandacht met informatie als het nodig was en de zekerheid dat ook wij altijd konden terugvallen op de ggz.
Onze zoon heeft nu nog iedere drie maanden een afspraak met de ggz. Wij zijn blij dat er contact is, vooral ook over zijn medicijngebruik. Als laatste: De ggz is heilig voor ons!
Herstel: van paniek naar rust
U kunt uw vraag makkelijk per mail aan ons stellen. Vul het formulier in en uw vraag wordt zo snel als mogelijk beantwoord.
Bent u in behandeling bij GGZ NHN, neemt u dan contact op met uw behandelteam.
Bent u in behandeling bij een ggz-team? Neem dan contact op via het secretariaat van het team.
Het algemene klantcontactcentrum van GGZ Noord-Holland-Noord is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer
Wilt u dat wij u terugbellen? Gebruik hiervoor onderstaand formulier!
Alleen verwijzers (huisartsen, medisch specialisten, BIG-geregistreerde psychologen en gemeenten) kunnen kinderen en jeugd, volwassenen en ouderen, aanmelden bij GGZ NHN via: